کد خبر: ۹۲۶۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

کدام مزاج‌ها بیشتر در معرض  گرمازدگی هستند؟

یک مدرس سبک زندگی و محقق طب سنتی با اشاره به اینکه دو نوع مزاج گرم داریم یکی غلبه دم و یکی غلبه صفرا و این دو مزاج گرم بیشتر در معرض گرما زدگی هستند اظهار کرد: اولین نکته‌ای  که در گرمازدگی باید به ان توجه کنیم طبع  و مزاج بدن است.
کدام مزاج‌ها بیشتر در معرض  گرمازدگی هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی حسنی گفت: در افرادی که طبع گرمی دارند و بخصوص در صفرایی‌ها زمانی که علائم را در بحث گرما زدگی چک می‌کنیم متوجه می‌شویم که همین مزاج گرم خود عاملی برای گرما زدگی است و افرادی که خود احساس گرمی مزاج می‌کنند علاقه‌ای به تابستان نداشته و زمستان را بیشتر دوست دارند.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه مزاج گرم خود عاملی برای گرما زدگی است، افزود: در فصل تابستان مزاج  صفرا و غلبه دم بالا می‌رود و یکی از سفارشات این است که در این فصل برای جلوگیری از گرمازدگی از بوییدن بیش از اندازه عطرها با رایحه گرم پرهیز شود.

وی تصریح کرد: در این فصل باید دقت داشته باشیم که از  مصرف خوراکی‌هایی مثل فلفل، ادویه‌های تند، سیر و پیاز  پرهیز کنیم زیرا فردی که طبع گرمی دارد با خوردن این گرمی‌جات زمینه را برای گرمازدگی فراهم می‌کنند.

حسنی  با اشاره به اینکه خوردن آلو سیاه برای هر نوع عارضه و گرما زدگی بدن مفید است، گفت: برای مقابله با گرمازدگی باید خنکی جات مصرف کنیم که شامل شربت‌های سالم از جمله تخم شربتی، شربت آبلیمو تازه، سکنجبین، شربت خیار سبز و دمنوش  به‌لیمو است و استفاده از گلاب در دمنوش‌ها و استفاده برای صورت مفید است، همچنین خوردن میوه‌هایی که طبع خنکی دارند در این گرما مثل هندوانه، سیب، خیارسبز و سویق سیب برای افرادی که گرم مزاج هستند بسیار موثر است.

این محقق طب سنتی تصریح کرد: جوانان و نوجوانانی که علاقه‌مند به گرفتن دوش با آب خنک هستند به دلیل این است که مزاج گرمی دارند و به آنها رفتن به اسختر و نوشیدن آب خنک و پاشیدن به سر و صورت و در معرض باد خنک قرار گرفتن توصیه می‌شود، همچنین حدالامکان برای پرداختن به امور صبح‌ها و شب‌ها که هوا خنک‌تر است بیرون برویم.

حسنی افزود: خوردن عناب و سنجد، نوشیدن دوغ، شربت گل محمدی و استفاده از عرق کاسنی و شاطره برای رفع گرما زدگی به واسطه طبع خنکی که دارند بسیار مفید است.

این محقق طب سنتی با  اشاره به مزاجی که افراد در شهرهای و استان‌های کویری دارند، گفت: با توجه به اینکه ما در یک استان کویری هستیم، خشکی هوا  کاملا حس می‌شود،  بعضی افراد با کویر نشینی مشکلی ندارند ولی افرادی که طبع گرمی دارند ممکن است در بیشتر مواقع دچار مشکل شوند البته که اگر با مصرف همین خنکی جات زندگی را مدیریت کنند قطعا این مشکلات پیش نخواهد آمد.

حسنی خاطر نشان کرد: پس افرادی که گرم مزاج هستند بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند و با مصرف خنکی جات این مشکل برطرف خواهد شد و افرادی که طبع سردی دارند یعنی علاقه‌مند به تابستان هستند معمولا خیلی دچار گرمازدگی نمی‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین